dieta w ciąży

Dieta w ciąży. Co jeść, czego unikać?

5 (100%) 1 vote

Dieta w ciąży jest tym obszarem, który powinien ulec zmianie. Odpowiednie odżywianie jest ważne dla rozwoju dziecka oraz dobrego samopoczucia przyszłej mamy.

Okres ciąży to dla każdej kobiety czas ogromnych zmian, rozmaitych emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Należy pamiętać, że organizmy różnią się od siebie, inaczej reagują na zmiany, potrzebują również indywidualnego podejścia.

Dieta w ciąży – na co zwrócić uwagę?

To, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje, zostało już dawno obalone. Kluczem do prawidłowego odżywiania jest przede wszystkim podejście zdroworozsądkowe. Dobra dieta to taka, która uwzględnia potrzeby przyszłej mamy, jej upodobania, aktualny stan zdrowia, kondycję, rodzaj wykonywanej pracy, czy aktywności fizycznej, jaką podejmuje w trakcie ciąży.

W przypadku diety w ciąży czynników jest wiele. Na szali stoi zdrowie dziecka, ponieważ odżywianie matki ma ogromny wpływ na jego prawidłowy rozwój. Są oczywiście pokarmy, które ze względu na swój pozytywny wpływ są polecane dla kobiet w ciąży. Są też takie, których lekarze nie zalecają. Zawsze warto zwracać na to uwagę, aby zapewnić sobie i maluszkowi dobre samopoczucie. Dobrym źródłem wiedzy na ten temat są strony dla młodych mam. Można tam znaleźć porady dietetyków, ale też innych bardziej doświadczonych kobiet.

Co najlepiej jeść w ciąży?

Dieta w okresie ciąży powinna być bogata w odżywcze pokarmy, zbilansowana i urozmaicona. Śmiało sięgać można po zdrowe źródła węglowodanów takie, jak pełnoziarniste ryże, makarony, czy pieczywo. Wskazana jest duża ilość świeżych owoców i warzyw, które dostarczą witamin,minerałów, oraz błonnika niezbędnego w procesie trawienia.

Bardzo ważne jest spożywanie produktów, które zawierają kwasy omega-3 oraz omega- 6. Są to np. ryby, jaja, czy orzechy. Chude, ekologiczne mięso, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory zapewnią zaś odpowiednią ilość białka oraz wapnia. Ważne, aby jedzenie w ciąży pochodziło z pewnych źródeł. Zdecydowanie lepiej unikać pokarmu paczkowanego. Aby zapewnić sobie oraz dziecku zdrowie i dobre samopoczucie, warto sięgać właśnie po żywność ekologiczną, czy organiczną.

Czego unikać?

Jest kilka produktów, które w ciąży należy absolutnie odstawić, ponieważ mogą wywołać złe skutki zdrowotne zarówno dla nas, jak i dla malucha. Takimi produktami są np. surowe oraz wędzone mięso czy ryby, surowe jaja, rozmaite rodzaje serów pleśniowych. Zdecydowanie powinno się też ograniczyć spożywanie kawy, mocnej herbaty, oraz wszelkiego rodzaju napojów energetycznych.

Dodaj komentarz